greekmania
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.



 
ΠόρταλΦόρουμLatest imagesΕγγραφήΣύνδεση
Διαβάστε προσεκτικα τους κανόνες του forum!

 

 Κέλτες

Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
.:George:.
Παντογνώστης Admin
Παντογνώστης Admin
.:George:.


Αριθμός μηνυμάτων : 54
Points : 2002860
Join date : 12/04/2009
Ηλικία : 28
Τόπος : Αγία Παρασκευή Λέσβου

Κέλτες Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Κέλτες   Κέλτες Icon_minitimeΠαρ Απρ 17, 2009 11:01 pm

Θρησκεία
Άρχικά αξίζει να αναφερθούμε στη θρησκεία των Κελτών, για την οποία υπάρχει μεγάλο ενδιαφλερον από τους σύγχρονους Ευρωπαίους από τον 19ο αιώνα και μετά.Παρόλο αυτό το ενδιαφέρον δεν γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα για την κέλτικη θρησκεία και τις πρακτικές της.Οι μόνες πηγές για τις κελτικές θρησκευτικές πρακτικές γράφτηκαν από Ρωμαίους και Έλληνες, οι οποίοι θεωρούσαν τους Κέλτες ως κάτι περισσότερο από τα ζώα, και από ύστερους Κέλτες
συγγραφείς στην Ιρλανδία και την Ουαλία, που έγραφαν όμως από μια συγκεκριμένη χριστιανική οπτική γωνία.
Μπορούμε, όμως, να έχουμε μια μερική εικόνα για την κελτική θρησκεία βασισμένη στους συχνά εχθρικούς απολογισμούς των κλασικών συγγραφέων. Οι Κέλτες ήταν πολυθεϊστές. Οι θεοί τους φαίνεται πως προήλθαν από τις πιό πρωτόγονες, ινδοευρωπαϊκές πηγές στις οποίες στηρίχτηκαν οι πολυθεϊστικές θρησκείες της Ελλάδας, της Περσίας και της Ινδίας. Οι Ρωμαίοι, προσπαθώντας να ερμηνεύσουν το κελτικό πάνθεο, το συνέδεσαν με τους ρωμαϊκούς θεούς, όπως και οι εκρωμαϊσμένοι Γαλάτες –έτσι δεν γνωρίζουμε τον ακριβή κελτικό χαρακτήρα αυτών των θεοτήτων και των ιδιοτήτων τους.
Σημαντικό στοιχείο παραμένει για την κελτική θρησκεία το θέμα της τριάδας. Οι κελτικοί θεοί παρουσιάζονται σε τριάδες και η κελτική λογική για την αντίληψη των θεοτήτων επικεντρώνεται σε τριάδες. Αναμφίβολα, αυτή η τριαδική λογική επέδρασε ευμενώς για την πρόσληψη του Χριστιανισμού από τα βορειοευρωπαϊκά πολιτισμικά μοντέλα.
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι ο υλικός κόσμος των Κελτών διαχεόταν με τον κόσμο των θεών που ήταν και ευεργετικός και επιβλαβής. Ορισμένες περιοχές θεωρούνταν περισσότερο φορτισμένες με την έννοια της θεότητας από άλλες, ειδικά λίμνες, λίμνες και μικρά άλση, ζωτικοί χώροι των κεντρικών τελετουργικών δραστηριοτήτων της κελτικής ζωής. Οι Κέλτες ήταν μη-αστικοποιημένοι και, σύμφωνα με τις ρωμαϊκές πηγές, η κελτική ιεροπραξία δεν περιελάμβανε ναούς ή κτηριακές δομές. Η κελτική τελετουργική ζωή επικεντρωνόταν κυρίως στο φυσικό περιβάλλον.
Οι ιεροπραξίες τελούνταν από μια ειδική ιερατική τάξη, τους αποκαλούμενους από τους Ρωμαίους "δρυίδες". Η λέξη δρυίδης προέρχεται πιθανώς από ανάλογη γαλατική λέξη. Αν και πολλά έχουν γραφτεί για τους δρυίδες και την κελτική τελετουργία, δε γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα ουσιαστικό. Ως ειδική κάστα, οι δρυίδες εκτελούσαν πολλές από τις λειτουργίες που θα αποκαλούσαμε σήμερα «ιερατικές», συμπεριλαμβανομένων των τελετουργιών και των θυσιών, αλλά και λειτουργίες που αφορούσαν την «εκπαίδευση» και τον «νόμο». Αυτές οι τελετουργίες και πρακτικές τηρούνταν πιθανώς μυστικές -μια παράδοση κοινή μεταξύ των πρώτων ινδοευρωπαϊκών λαών- κάτι που μας βοηθά να καταλάβουμε γιατί ο κλασικός κόσμος δεν γνώριζε ουσιαστικά τίποτα για αυτές. Το μόνο που αναφέρουν οι κλασικές πηγές, είναι ότι οι δρυίδες τελούσαν «βαρβαρικά» ή «φρικτά» τελετουργικά στις λίμνες και τα άλση. Υπάρχει μάλιστα συναίνεση μεταξύ των Ελλήνων και των Ρωμαίων ότι αυτά τα τελετουργικά περιελαβαναν ανθρωποθυσίες. Υπάρχουν στοιχεία ανθρωποθυσιών μεταξύ των Κελτών, αλλά η ανθρωποθυσία δεν φαίνεται πως ήταν η επικρατούσα πρακτική.
Σύμφωνα με τον Ιούλιο Καίσαρα, που δίνει και την μακροσκελέστερη περιγραφή των δρυϊδών, επίκεντρο της κελτικής πεποίθησης ήταν η μετενσάρκωση των ψυχών από το ένα σώμα στο άλλο με στόχο την τελειοποίηση. Το γεγονός ότι οι Κέλτες πίστευαν στην μεταθανάτια ζωή, επιβεβαιώνεται από την αρχαιολογική μαρτυρία, καθώς πολλά από τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης θάβονταν εν είδει κτερισμάτων μαζί με τους νεκρούς.

Οι Κέλτικες Θεότητες
Κερούνος ή Κερνούνος – Ο πατέρας όλων.
Μπρίτζετ – Θεά της ίασης, της έμπνευσης και προστάτιδα των τεχνών.
Κεριντγουέν – Θεά του φεγγαριού, της γεωργίας και της έμπνευσης.
Ερνέ – Θεός των νεκρών, προστάτης των κυνηγών φαντασμάτων.
Μόριγκαν – Θεά του πολέμου και της βλάστησης, βασίλισσα των δαιμόνων, τιμωρός του άδικου.
Όγκμα – Θεός της γνώσης και της έμπνευσης, δημιουργός του Δρουιδικού αλφάβητου. Aengus-Επίσης γνωστός ως "Angus ο νέος", είναι ο Θεός του έρωτα και της αγάπης.
Belenus-Eίναι ο Θεός του φωτός και τον αποκαλούν ως τον Φωτισμένο. Τον λατρεύουν από τη Βόρεια Ιταλία μέχρι τη Βρετανία. Είναι υπεύθυνος για την ευζωία των βοδιών και των αγελάδων.
Belisama-Η Θεά του φωτός, της φωτιάς, των θερμών πηγών και της χειροτεχνίας. Έχει χαρακτηρισθεί προστάτιδα των σιδηρουργών, και από τη στιγμή που αγρυπνεί κατά την κατασκευή των όπλων λέγεται ότι είναι θεά και του πολέμου.
Borvo-Ο Θεός των θερμών υδάτων και της θεραπείας. Στην Προβηγκία (Γαλλία) είναι γνωστός ως Bormanus και στην Πορτογαλία ως Bormanious.
Brigid-H Brigid είναι μία κέλτικη Θεά τριπλής φύσεως, κόρη του Dagda. Είναι γνωστή με πολλά ονόματα (Breo Saighead, Brid, Brighid, Brigindo, Brigandu, Brigan, Brigantia, Brigantis, Bride) και είναι προστάτις i.των ποιητών, των προφητών και των θεραπευτών, ii. των τεχνιτών και κυρίως των σιδηρουργών, και iii. των πολεμιστών, επιβλέποντας την κατασκευή όπλων.
Cerridwen-Η Cerridwen είναι μία από τις σπουδαιότερες Θεές της προχριστιανικής εποχής στον κόσμο των Κελτών.Είναι η Θεά που ενσαρκώνει τη μεταμόρφωση, την αναγέννηση, την μαγεία και την έμπνευση.
Cernunos-Ο “Κερασφόρος”, είναι ο Θεός της γονιμότητας, της ζωής, των ζώων, της ευημερίας και του Κάτω Κόσμου. Λατρευόταν σε όλη τη Γαλατία και η λατρεία του διαδόθηκε εξίσου και στη Βρετανία.
Dagda-Ο ιρλανδο-κελτικός Θεός της γης, των διαπραγματεύσεων και των συμφωνιών. Ο κυρίαρχος της ζωής και του θανάτου. Ο Dagda, ή αλλιώς ο Dagda («ο καλός θεός»), είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Θεούς, ο ηγέτης του Tuatha Dι Danann*. Είναι ο κυρίαρχος της μαγείας, ένας έντρομος πολεμιστής και ένας επιδέξιος τεχνίτης.
Dana-Είναι μία γήινη θεότητα. Βρίσκεται κοντά στους ανθρώπους και στο στοιχείο της γης. Είναι η κύρια Θεά του Tuatha Dι Danann
Epona-Η Θεά των ιπποτών (στα γαλατικά epos σημαίνει άλογο), η παρουσία της οποίας επεκτείνεται και στη μεταθανάτιο ζωή, καθώς συνοδεύει τις ψυχές στο τελευταίο τους ταξίδι. Esus-Εκπροσωπεί τον Ήλιο, όχι μόνο ως κινητήρια δύναμη αλλά και ως δημιουργική ενέργεια.Είναι ο Θεός της Κόλασης. Μπορεί να θεωρηθεί ως μία σύνδεση μεταξύ τριών κόσμων: του υπόγειου, του επίγειου και του ουράνιου κόσμου.
Lugh-O Lugh είναι ο Θεός της δεξιοτεχνίας, ο πολυτεχνίτης Θεός.
Morrigan-Η Morrigan είναι η Θεά της μάχης, της γονιμότητας και του αγώνα.
Ogma-Στους κέλτικους μύθους ο Ogma είναι ο Θεός της ευγλωττίας και της μάθησης. Είναι ο ονομαστός δημιουργός του αλφαβήτου ogham (ένα είδος δρυιδικού ρουνικού αλφάβητου).
Rhiannon-Η Rhiannon είναι μία εκδοχή της Epona. Είναι η αφέντρα των ωδικών πουλιών.
Taranis-«Κεραυνός». Ο Θεός του κεραυνού στην αρχαία Γαλατία, ο κυρίαρχος των ουρανών.
Teutates-Ο Teutates είναι ένας θεός που λατρευόταν ιδιαίτερα στη Γαλατία. Είναι ο Θεός του πολέμου, της γονιμότητας και της ευημερίας.

Κέλτικοι μύθοι
Άλλο ένα μεγάλο και σημαντικό κομμάτι του κέλτικου πολιτισμού είναι η μυθολογία του.Ένας μύθος είναι ο εξής...
Πριν από τους Δρυίδες υπήρχε μια μάγισσα που λεγόταν Κορίδουεν. Το όνομά της στη γλώσσα των Κελτών σήμαινε λευκή μοίρα. Η μάγισσα αυτή κατείχε τη γνώση και τη σοφία της επιστήμης. Πιστός σύντροφος και υπηρέτης της ήταν ένας νάνος, ο Γκουυόν.
Κάποτε, η Κορίδουεν ετοίμαζε μια συνταγή με ιερά φυτά. Τα έβαλε όλα μαζί σ’ένα μεγάλο καζάνι κι άφησε το νάνο να τα προσέχει. Όμως κάποια στιγμή, πετάχτηκαν μερικές σταγόνες από το καζάνι πάνω στα δάχτυλα του νάνου. Εκείνος, ανάστατος από το κάψιμο, έβαλε τα δάχτυλά του στο στόμα και ξαφνικά απόκτησε όλη τη σοφία της μάγισσας. Γεμάτος φόβο αναλογίστηκε τότε τι θα γινόταν αν η μάγισσα επέστρεφε και ανακάλυπτε ότι εκείνος γνώριζε τα μυστικά της. Αποφάσισε λοιπόν να μεταμορφωθεί για να της ξεφύγει. Σκέφτηκε να πάρει διάφορες μορφές, αλλά η Κορίδουεν ήταν έξυπνη και πονηρή και θα τον ανακάλυπτε αμέσως. Τελικά, έγινε ένας μικρός κόκκος σιταριού και κύλησε σε μία άκρη, για να μην τραβήξει την προσοχή της μάγισσας. Εκείνη όμως παρακολουθούσε τις μεταμορφώσεις του από μακριά, έτσι, όταν επέστρεψε, μεταμορφώθηκε σε μαύρη κότα, όρμηξε πάνω του και τον έφαγε, προστατεύοντας έτσι τη σοφία και τα μυστικά της.
Η μάγισσα αυτή είχε έναν γιο, τον Ταλεζίνο. Επειδή τον αγαπούσε πολύ, όταν γέρασε μετέδωσε σ’αυτόν τη σοφία και τη γνώση της. Ο Ταλεζίος όμως δεν κράτησε τη γνώση και τη σοφία για τον εαυτό του, αλλά την παρέδωσε στους Δρυίδες. Τους έμαθε γραφή, αστρονομία και ιατρική και ο ίδιος βασίλεψε σ’ ένα λαό από πνεύματα, νάνους και μοίρες.

πηγές:artofwise.gr,wikipedia.gr και το βιβλίο της Ms Velzevoul xD
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
https://greekmania.forumgreek.com
 
Κέλτες
Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
greekmania :: Επιστήμες και Μεταφυσικά Φαινόμενα :: Αρχαίοι πολιτισμοί και μυθολογία-
Μετάβαση σε: